A VKI előírásainak átvétele a nemzeti jogrendszerbe és az
állapotfelmérések
2004 történéseinek ismertetését nem lehet mással kezdeni, mint a VKI által
előírt két határidős feladatának végrehajtásáról való megemlékezéssel. A VKI
előírásai szerint az előírások nemzeti jogrendszerbe való átvételének határideje
2003. december 22. volt.
A VKI előírásainak a nemzeti jogba való beépítését Németországban egy jól átgondolt
program alapján kezdték meg, amelyben lehetőséget és megfelelő időt kapott a
társadalom is észrevételeinek megformálására. A Keretirányelv jogi bevezetése
a Vízháztartási Törvény és a tartományok vízügyi törvényeinek módosításával,
valamint rendeletek kibocsátásával került/kerül végrehajtásra. A szövetségnek
csak kerettörvény-hozási kompetenciája van, ezért a Vízháztartási Törvényben
nem volt lehetséges a Keretirányelv előírásainak teljes átvétele, így a feladatot
több lépésben kellett megoldani.
A Keretirányelv számos előírásának átvétele csak tartományi szinten, tartományi
törvények ki- és átdolgozásának segítségével történhetett meg. Mivel a Keretirányelv
szerinti vízgyűjtő-gazdálkodást lehetőség szerint hasonló jogi előírások alapján
kell végezni a vízgyűjtő egységeken, ezért mintaelőírások kidolgozására is szükség
volt.
A Keretirányelv előírásainak átfogó és részletes átvétele, különös tekintettel
a víztestek állapotának felmérésére, értékelésére, ellenőrzésére és megjelenítésére,
tartományi rendeletek formájában történik. Ebben az esetben is a 16 tartomány
rendeletei szükségesek a végrehajtáshoz. A tartományi rendeletek elkészítése
mintarendeletek alapján történik azért, hogy amennyire csak lehetséges itt is
biztosítva legyen a rendeletek hasonlósága.
A Vízháztartási Törvény módosítása a társadalmi egyeztetésekkel együtt 2002.
közepére lezárult és a törvény hatályba lépett. Határidőre elkészültek a tartományi
törvények és rendeletek egységes kidolgozását segítő anyagok és minták is. Ettől
kezdve a jogi átvétel folyamata láthatólag lelassult és Németország is belépett
azoknak az országoknak a hosszú sorába, akik nem tudták határidőre teljes mértékben
végrehajtani a kitűzött feladatot. Az igazi megmérettetés azonban, hogy mennyire
sikerült a VKI előírásainak átvétele, még minden ország számára hátra van.
A Víz Keretirányelv ismeretét és komolyan vételét jelzi az, hogy Németországban
a Víz Kertirányelvhez látszólag közvetlenül nem kapcsolódó jogszabályokban -
mint pl. a későbbiekben tárgyalt új árvízvédelmi törvénytervezet - is vizsgálják
a VKI előírásait. Emellett Németország a VKI hatályba lépése óta nem írt alá
olyan két, vagy többoldalú nemzetközi vízgazdálkodási egyezményt, ami ellentétes
lenne a VKI előírásaival, vagy nem venné messzemenően figyelembe azokat. Sőt,
a 2002. december 3.-án Gentben aláírt Nemzetközi Maas Egyezményről azt mondják
a szakértők, hogy ez az első olyan nemzetközi vízgazdálkodási egyezmény, ami
szövegében teljes mértékben figyelembe veszi a Víz Keretirányelvet.
Németországban is nagy energiaráfordítással dolgoznak a Víz Keretirányelvben
előírt következő határidő teljesítésén, a 2005-ben leadandó jelentések még "előzetes"
és "kéziratos" tervezetein. Ezeket sokszor - bár kissé nehezen és
egyelőre rendszerezetlen formában - meg lehet találni az Interneten (költségkímélési
okokból "papírverziót" általában csak nagyon korlátozott számban készítenek).
Például a Weser Nordrhein-Westfalen tartományhoz tartozó vízgyűjtőjének jelentéstervezetét
a http://www.weser.nrw.de/ergebnisse_tabelle.htm
címen már a korábban alkalmazott jelszó megadása nélkül is el lehet elérni.
A 2004. február 4.-i verzióhoz 2004. március 5.-ig, a 2004. május 15.-i verzióhoz
2004. június 14-ig lehetett hozzászólni. A hozzászólásokat egy külön erre a
célra kifejlesztett Internetes adatlapon lehetett megküldeni névvel, címmel
ellátva.
A jelentéstervezet által tárgyalt főbb témakörök:
A Felszíni vizek témakörhöz kapcsolódó főbb fejezetrészek:
A terhelések a VKI szerint a következő csoportosításban kerülnek ismertetésre:
A felszíni vizek fejezetben 152 természetes, 22 erősen módosított és 3 mesterséges
víztest jellemzői kerülnek ismertetésre az alábbi bontásban: vízminőség (biológiai),
hidromorfológiai szerkezet, halfauna, veszélyes anyagok (több csoportban), kockázatelemzés,
tavak, következtetések.
A következtetések rész megállapítja, hogy a vizsgált 177 víztestből 170 nincs
abban az állapotban, amit a VKI szerint 2015-ig el kell érni. A kockázatelemzés
alapján a víztestek 90%-a veszélyeztetett, 6 % lehetséges, hogy veszélyeztetett
és csak 4 % nem veszélyeztetett.
A következtetések különböző százalékos arányokat ad meg a veszélyeztetés okaira
(pl. nem megfelelő vízminőség, hiányosságok a halfauna szerkezetében, erős fizikai
és kémiai terhelések, stb.), illetve az esetleges adathiányok értékelésére.
A legfontosabb terhelések között külön kiemeli a növényvédő-szerek és tápanyagok
használatát, valamint az intenzív gazdálkodást.
A felszín alatti vizek általános ismertetése 96 oldalon, illetve valamennyi
víztesthez kapcsolódóan egy-egy adatlapon mutatja be a legfontosabb adatokat,
szöveges (27 numerikus, illetve szöveges adatok), illetve grafikonos (területhasználati
jellemzők, talajjellemzők) formában. A VKI előírásai alapján elkészített további
dokumentumok: elsődleges jellemzés, további jellemzés, hatások elemzése. Mind
a három fejezet egy szöveges dokumentumot és hozzájuk tartozó térképeket (nyomtatható
méretben, .PDF formátumban) tartalmaz.
A védett területeket egy 4 oldalas dokumentum és 6 térkép mutatja be a VKI-ben
(illetve az abban hivatkozott további irányelvekben) előírt védett területeket.
A gazdasági elemzésekről szóló első jelentések 2004. őszére várhatóak.
A társadalom bevonására eddig megtett lépéseket egy öt oldalas dokumentum ismerteti,
amely értékeli is az eddigi eredményeket. A dokumentumban táblázatos formában
szerepelnek az elmúlt két év a társadalom bevonását célzó rendezvényei, a résztvevők
felsorolásával. Például szinte mindegyik rendezvényen részt vettek a mezőgazdasági
szektor szereplői, illetve a mezőgazdasági forrásból származó vízszennyezések
csökkentésében szerepet vállalható szervezetek (kamarák, kemikáliák gyártói
és forgalmazói, stb.) képviselői is. A dokumentum egy másik táblázatban bemutatja
a társadalom bevonására különböző módszerek (szórólap, kiadványok, Internet,
médiák) alapján tett lépéseket, a témakörök és a célcsoportok megjelölésével.
Az értékelés rész külön kiemeli, hogy például a mezőgazdasági szektor még erőteljesebb
bevonására van szükség a továbbiakban, akár külön az erre a célra létrehozott
munkacsoport segítségével.